woensdag 11 januari 2012

zambia deel 2











Nadat ik aanvankelijk op regen werd getrakteerd in Zambia reed ik via een verharde weg naar het zuiden.
Echter jullie moeten bedenken dat het noordelijk gedeelte van Zambia nog niet ontdekt is door de touristen. Dit
in tegenstgelling tot het zuiden waar zich enkele parken bevinden en natuurlijk "de Falls"en de steden Lusaka en Livingstone. De regering heeft blijkbaar veel minder geinvesteerd in het armere noorden.

Het noorden is zeer uigetrekt en erg bosrijk. De weg waarover ik reed was bezaaid met zogenaamde "potholes" of te wel enorme
gaten in het wegdek soms tot wel een halve meter diep. Ongelofelijk toen ik plots met een snelheid van 120 km/ h werd getrakteerd
op een serie "potholes: dacht ik even de skittplate geheel er onder uit gereden te hebben. Wat een klap.... Zelfs de hoge
bodemvrijheid van de verhoogde KTM was niet voldoende. Maar gelukkig zat de skittplate er nog onder. Ik had al scenarios zoals
afgerukte olieleiding in mijn hoofd, maar gelukkig viel het mee. Ook nog een spannend moment gehad toen een halve gare met een vrachtauto
mij tegemoet kwam en in een bocht de controle over zijn voertuig verloor. Gevolg een uitwijkmanouvre recht op mij af. Ik was al
aan het denken om van de motor te springen toen hij zijn vrachtauto weer onder controle kreeg en de vrachtauto van mijn rijlijn
wist te verwijderen.

Uiteindelijk op 1e kerstdag in het zuiden aangekomen in Livingstone bij de falls. De victoria falls heten echter eigenlijk heel anders
en hadden al eeuwen een afrikaanse naam. Echter vanuit financieel oogpunt worden ze nog steeds "Victoria Falls" genoemd.
De falls bevinden zich op de grens tussen Zambia en Zimbabwe daar waar de rivier de Zambezie over een breedt van enkele honderden meters
ong. 100 meter diep omlaag valt. Een indrukwekken schouwspel.

Verder viel het me hier pas voor het eest op dat er veel campagne is tegen ziektes als aids en cholera. Nederland en de USA betalen veel geld als steun voor deze campagnes. Zambia kent trouwens ook een blanke vice president.

In Zambia trouwens 1e kerstdag "gevierd". Voor de eerste keer in mijn leven alleen met kerst. En het ergste van al was dat mijn liefste ook in Nederland alleen in deze tijd had achtergelaten. Schat dat was een grote fout van mij.
Het is zo gelopen maar dit deed toch wel pijn als ik daar aan dacht. Sorry for that !!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten