donderdag 12 januari 2012

Enkele conclusies Rene (voor wat het waard is)



Motor:

Nou en dan wil ik iets schrijven over de pakezel die me over 15 duizend kilometer afrikaanse wegen
heeft rondgeleid.

Tjonge, jonge, wat een beest. Ik heb toch wel erg diep respect voor deze motor gekregen.
Ik heb al van alles gehoord van te voren van mensen die waarschijnlijk nog nooit van de gebaande wegen zijn geweest.
Het zou oa. de Harley Davidson zijn onder de crossmotoren etc etc.

Ik kan alleen dit hierover zeggen. Er zijn waarschijnlijk zo'n drie duizend kilometer offroad afgelegd. En de eerlijkheid
gebied toch wel te zeggen dat deze motor duidelijk Ralley genen heeft.

De meest verschrikkelijke wegen met gigantische kuilen (maar dan heel vaak van rotsen, dus geen zacht zand) en dan met 100-120
km per uur er werkelijk overheen raggen met ook nog eens zware bepakking. Knallen op het voorwiel die je niet eens met een moker hamer kan
nadoen. Alles zonder enig probleem.

Ik zou niet weten welke motor dit ook zo extreem kan. Dan laat het maar een reserve Harley zijn volgens zogenaamde "ingewijden". In ieder geval
niet een probleem gehad en geloof maar dat hij het voor zijn kiezen heeft gehad.

Voor mij de enige Afrika bike.... Maar goed het kan ook allemaal een stuk rustiger. Maar wil je gas geven dan moet je
toch bij KTM zijn. Een ander voordeel is dat hij ook rustig eens kan vallen. En dit gebeurd vroeg of laat als je
offroad rijdt (of je moet wel erg voorzichtig rijden) ...geloof me maar. Net een tank... Nagenoeg nooit iets stuk.
en als er iets stuk is dan stelt dit nagenoeg niets voor... Ook niet geheel onbelangrijk als je midden in de rimboe zit.


Er zijn wel wat aanpassingen geweest. Oa. aanpassing van vering door Bert van shocktherarapy. Iemand met veel ervaring oa.
in Dakar en andere wielen. Excel wielen en natuurlijk de grote tank: 46 liter. Acceradius van 780 km tegen 360 origineel.
Alles heeft zijn voordeel maar ook zijn nadeel. Nadeel is extra gewicht op voorwiel. Alleen met diepzand een probleem. Hier heb ik in het begin aan moeten wennen.
En na vele valpartijen kwam ik tot de conclusie dat diepzand bepakt alleen maar stapvoets kan.

Banden:

De Heidenau scout heeft ook posief verrast, maximaal 9000 km op de KTM maar wel een goed karkas. Hij mag er zeker zijn.
Bedankt voor de gedeeltelijke sponsoring Herr Schaefer van Heidenau.

Afrika:

Ja en dan Afrika in zijn geheel:

In het deel van Afrika waar wij zijn geweest konden we ons goed verstaanbaar maken met Engels.
Werkelijk nergens heb ik me in gevaar gevoeld. Tenminste wat mensen betreft.
Alleen een klein incidentje met een dronken persoon. Maar deze maken in Nederland ook
problemen. "Alcohol maakt meer kapot dan goed" is toch de spreuk.
Natuurlijk is Afrika een wild land waar niet de luxe is zoals in Europa.
Dit klopt. Maar men is in dit land bijzonder creatief en verbazingwekkend handig om dingen
op te lossen. Ze staan zelfs meer dan in Europa klaar om iemand te helpen. Al is het soms voor
een beetje geld.
De gevreesde politie viel ook mee. Alleen in de geciviliseerde landen begonnen ze arrogant en
vervelend te doen.

En met betrekking tot de "zwarte mens" (zoals men in zuid-afrika zegt).
Dit zijn precies dezelfde mensen als wij blanken. Met soms net dezelfde goede en slechte eigenschappen als ons.
Niets meer of minder.
Ja.... zelfs de arme mensen zijn soms heel voorkomend, respectvo en gemanierd. Althans zo heb ik het ervaren...
Soms vragen ze wel om geld, maar wat zou jij doen als je zelf je hele leven nog een cent hebt gehad en jezelf rondloopt
in wat wij een stukje "vod"zouden noemen. Gek he'''...

Als laatste kan ik zeggen dat we overwegen om een informatie-avond te houden.
We willen dit doen voor iedereen die op welke wijze belangstelling toont.
Jullie horen nog nader over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten